Publications

DigiMedia – Digital Media and Interaction is an interdisciplinary research centre of the University of Aveiro focusing on innovation in the design of new interaction approaches for human-centered digital media applications.

nowUP: a system that automatically creates TV summaries based on Twitter activity

indexed

Almeida, P., Abreu, J., Oliveira, R. (2017). nowUP: a system that automatically creates TV summaries based on Twitter activity. In: Abásolo M., Almeida P., Pina Amargós J. (Eds.) Applications and Usability of Interactive TV: vol 689. jAUTI 2016 – Communications in Computer and Information Science, (pp 18-31). DOI: /10.1007/978-3-319-63321-3_2

nowUP: a system that automatically creates TV summaries based on Twitter activity.

indexed

Almeida, P., Abreu, J., Oliveira, R. (2017, october). nowUP: a system that automatically creates TV summaries based on Twitter activity. Paper session presented at JAuti´17 – 6thIberoamerican Conference on Applications and Usability for interactive TV, Aveiro, Portugal.

ntegrating podcasts, vodcasts, screencasts and emerging casting technologies in the teaching/learning context higher education

indexed

Guedes, D. & Almeida, P. (2010). Integrating podcasts, vodcasts, screencasts and emerging casting technologies in the teaching/learning context higher education: Potentialities, practices and expectations of students and teachers. In Information Systems and Technologies (CISTI), 2010 5th Iberian Conference 16-19 June 2010, pp.1-7 http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=5556626&isnumber=555659

Nuada’s Mobile Interface Evaluation.

indexed

Moura, João, and Pedro Beça. (2018). Nuada’s Mobile Interface Evaluation. In HCist – International Conference on Health and Social Care Information Systems and Technologies, Lisboa, Portugal. http://hcist.scika.org/ .

Nuada’s mobile interface on physical hand therapy

indexed

Moura, J.P.S. de & Beça, P., 2016. Nuada’s mobile interface on physical hand therapy. Em HCist 2016.

O desenvolvimento da TV não linear e a desprogramação da grade.

indexed

Becker, V., Abreu, J., Nogueira, J., Cardoso, B. (2018). O desenvolvimento da TV não linear e a desprogramação da grade. Observatorio (OBS*) Journal, pp.199-216.

O desenvolvimento da TV não linear e a desprogramação da grelha

indexed

Becker, V., Abreu, J., Nogueira, J., Cardoso, B. (2016). O desenvolvimento da TV não linear e a desprogramação da grelha.

O papel da Confiança na Economia de Partilha: Uma Análise Bibliométrica da Literatura até 2018

indexed

Sales, R., Amaro, A. C., & Baldi, V. (2019). O papel da Confiança na Economia de Partilha: Uma Análise Bibliométrica da Literatura até 2018. 2019 14th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), Coimbra, Portugal, 2019. DOI: 10.23919/CISTI.2019.8760683

O papel das tecnologias digitais no desenvolvimento das comunidades rurais: o estudo de caso múltiplo de ‘BioLiving’ e ‘Bons Sons’

indexed

Tymoshchuk, O., Renó, D., Silva, P.A., Almeida, A. M., Pedro L. & Ramos, F (2019). O papel das tecnologias digitais no desenvolvimento das comunidades rurais: o estudo de caso múltiplo de “BioLiving” e “Bons Sons”. Revista Portuguesa de Estudos Regionais (RPER), 3(52), 131- 144. URL http://www.apdr.pt/siterper/numeros/RPER52/52.8.pdf

O papel das TIC no estímulo à autonomia dos estudantes do ensino superior: visão dos professores

indexed

Simões, D., & Faustino, P. (2019). O papel das TIC no estímulo à autonomia dos estudantes do ensino superior: visão dos professores. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas (EPAA-AAPE), 27(74). URL https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/3734/2268

O papel do consumo dos media pelos jovens portugueses na emergência de uma consciência europeia

indexed

Reis, Carlos , Bald Vania e Oliveira, Lídia (2012). O papel do consumo dos media pelos jovens portugueses na emergência de uma consciência europeia. Animus. Revista Interamericana de Comunicação Mídiatica”, 11(22), 31-64. E-ISSN 2175-4977

O Papel dos Sites de Redes Sociais nas Estratégias Comunicativas de Organizações da Sociedade Civil De Salvador-Bahia-Brasil

indexed

Borges, J., Lessa, B. & Oliveira, L., (2014). O Papel dos Sites de Redes Sociais nas Estratégias Comunicativas de Organizações da Sociedade Civil De Salvador-Bahia-Brasil, In: Revista Observatorio (OBS*) Journal, 8 (3), 183-203.

O perfil do consumidor de livros eletrónicos em Portugal

indexed

Silva, J., Simões, D., Estima, A. (2016). O perfil do consumidor de livros eletrónicos em Portugal, Actas da 16ª Conferência da Associação Portuguesa de Sistemas de Informação (CAPSI’16). 22 a 24 de Setembro, Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Politécnico do Porto (ISCAP), Porto.

O princípio nemo tenetur se ipsum accusare e os meios de obtenção de prova na lei do cibercrime

indexed

Melro, A. (2023). O princípio nemo tenetur se ipsum accusare e os meios de obtenção de prova na lei do cibercrime. Revista Brasileira de Direito Processual Penal, vol. 9, n. 2, pp. 979-1002, mai./ago. https://doi.org/10.22197/rbdpp.v9i2.806

O recurso ao Transmedia Storytelling para promoção da imagem de uma empresa de design e criatividade.

indexed

Carvalho, M. , Santos, R., Barbosa, N. (2018). O recurso ao Transmedia Storytelling para promoção da imagem de uma empresa de design e criatividade. Estudos em Comunicação, 2(27), 17–32. 

O recurso ao Transmedia Storytelling para promoção da imagem de uma empresa de design e criatividade.

indexed

Carvalho, M. , Santos, R., Barbosa, N. (2018). O recurso ao Transmedia Storytelling para promoção da imagem de uma empresa de design e criatividade. Estudos em Comunicação, 2(27), 17–32. 

O Resgate da Coroa: Um livro-jogo para auxiliar na exteriorização de emoções de pacientes com anorexia nervosa

indexed

Peçaibes, V., Cardoso, P., Giesteira, B., Quaresma, I., & Araújo, M. (2022). O Resgate da Coroa: Um livro-jogo para auxiliar na exteriorização de emoções de pacientes com anorexia nervosa. [Oral presentation]. ehSemi 2022 - 2o Seminário de Estudantes em Tecnologias Digitais e Saúde/Bem-Estar, Aveiro, Portugal. https://ria.ua.pt/handle/10773/34056

ocial games and different generations: a heuristic evaluation of Candy Crush Saga

indexed

Amaro, A.C., Veloso, A.I. & Oliveira, L. (2016). “Social games and different generations: a heuristic evaluation of Candy Crush Saga.”. In Proceedings of TISHW – 1st International Conference on Technology and Innovation is Sports, Health and Wellbeing, Special Track “Digital games in assistive environments”. December 1-3, 2016 – UTAD, Vila Real, Portugal.

OH!Bug: Learning about nature through a mobile application

indexed

Martins, S., & Moreira, F. T. (2022). OH!Bug: Learning about nature through a mobile application [Oral presentation]. New Media Pedagogy: research trends, methodological challenges and successful implementations, Online. https://sites.google.com/view/nmp-2022-conference/home-page

Old Meets New: Media in Education

indexed

Moreira, A., Loureiro, M. J., Balula, A., Nogueira, F., Pombo, L.,
 Pedro & L., Almeida, 
P. (Eds.). (2011). Old Meets New: Media in Education – Proceedings of the 61st International Council for Educational Media and the XIII International Symposium on Computers in Education (ICEM&SIIE’2011) Joint Conference (2011). Aveiro – Universidade de Aveiro. ISBN: 978-972-789-347-

Older Adults “Jump” into coDesigning a Digital Game: A Field Study

indexed

Costa L.V., Veloso A.I., Sousa L., Loizou M., Arnab S. (2021) Older Adults “Jump” into coDesigning a Digital Game: A Field Study. In: Gao Q., Zhou J. (eds) Human Aspects of IT for the Aged Population. Technology Design and Acceptance. HCII 2021. Lecture Notes in Computer Science, vol 12786. Springer, Cham.

Oltre il naturalismo e il culturalismo

indexed

Baldi, Vania (2010). Oltre il naturalismo e il culturalismo.Revista Fenomenologia e Societá, 3, 87-119. Ed. Rosenberg & Sellier, Torino: ISSN 0394-2759

Online Educational Videos: The Teenagers’ Preferences

indexed

Almeida, C., Almeida, P. (2017). Online Educational Videos: The Teenagers’ Preferences. . In: Abásolo M., Almeida P., Pina Amargós J. (Eds) Applications and Usability of Interactive TV: vol 689. jAUTI 2016 – Communications in Computer and Information Science, (pp.65-76). DOI:/10.1007/978-3-319-63321-3_5

Online Educational Videos: The Teenagers’ Preferences.

indexed

Almeida, C., Almeida, P. (2017, october). Online Educational Videos: The Teenagers’ Preferences. Paper session presented at JAuti´17 – 6thIberoamerican Conference on Applications and Usability for interactive TV, Aveiro, Portugal.

Online News and Gamification Habits in Late Adulthood: A Survey

indexed

Regalado F., Costa L.V., Veloso A.I. (2021) Online News and Gamification Habits in Late Adulthood: A Survey. In: Gao Q., Zhou J. (eds) Human Aspects of IT for the Aged Population. Technology Design and Acceptance. HCII 2021. Lecture Notes in Computer Science, vol 12786. Springer, Cham.

Online opinion leaders and Weight loss: a literature review based model.

indexed

Saboia, I., Almeida, A. M. P. (2018). Online opinion leaders and Weight loss: a literature review based model. BMC Health Services Research 2018 – Proceedings of the 4th IPLeiria´s International Health Congress, Leiria-Portugal, Vol. 18 (Suppl 2):68, 

Optimization of safe navigability conditions in shallow inland waters: The Routinav app

indexed

Picado, A., Abreu, J., Carvalho, D. M., Santos, H., Leitão, P., Rodrigues, J., Chambel Leitão, J., &. Dias, J. M. (2022). Optimization of safe navigability conditions in shallow inland waters: The Routinav app. Ocean Engineering, 259, 111946. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2022.111946

Os podcasts enquanto experiência multimédia e transmedia: Uma análise comparativa de podcasts portugueses e brasileiros

indexed

Raposo, R. (2022). Os podcasts enquanto experiência multimédia e transmedia: Uma análise comparativa de podcasts portugueses e brasileiros. VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual, 9(0), 12.

Painel de Indicadores de Saúde para o Envolvimento do Cidadão em Cidades Inteligentes

indexed

Branco, A. (2022b, maio). Painel de Indicadores de Saúde para o Envolvimento do Cidadão em Cidades Inteligentes [Poster]. Ciência 2022 - Encontro com a Ciência e Tecnologia, Lisbon, Portugal. https://www.encontrociencia.pt/

Parceria com o Curso de Novas Tecnologias da Comunicação.

indexed

Antunes, M. J., Nunes, J., & Almeida, P. (2022). Parceria com o Curso de Novas Tecnologias da Comunicação. Em E. F. Fidalgo, S. D. Santos, A. V. N. Carvalho, & J. Capolargo (Eds.), Se esta rua fosse minha: Um projeto identitário, cidadão e multidisciplinar (p. 172). Câmara Municipal de Ílhavo. Centro de Documentação. https://bibliotecamunicipal.cm-ilhavo.pt/nyron/library/catalog/winlibsrch.aspx?skey=68F6C47068114B1BBC280BBF432A6E0D&cap=&pesq=5&thes0=640&doc=77756

Parents’ Voices: Inclusion of Students with Intellectual and Developmental Disabilities in Higher Education

indexed

Martins, I. C., Tymoshchuk, O., Albuquerque, E., Santos, P., & Van Hove, G. (2022, July). Parents’ Voices: Inclusion of Students with Intellectual and Developmental Disabilities in Higher Education. In Conference on Smart Learning Ecosystems and Regional Development (pp. 157-175). Singapore: Springer Nature Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-5240-1_11

Parents’ Voices: Inclusion of Students with Intellectual and Developmental Disabilities in Higher Education.

indexed

Martins, I. C., Tymoshchuk, O., Albuquerque, E., Santos, P., & Van Hove, G. (2023). Parents’ Voices: Inclusion of Students with Intellectual and Developmental Disabilities in Higher Education. Em M. Dascalu, P. Marti, & F. Pozzi (Eds.), Polyphonic Construction of Smart Learning Ecosystems (pp. 157–175). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-981-19-5240-1_11

Participation is a corrective of imbalances in power relations. An interview with Nico Carpentier.

indexed

Badou, R.K., Baldi, V., Carpenter, N. (2018). Participation is a corrective of imbalances in power relations. An interview with Nico Carpentier. ESSACHESS – Journal for Communication Studies, Vol. 11 N° 1(21).

Participatory design of a social TV application for senior citizens – The iNeighbour TV project

indexed

De Abreu, J. F., Almeida, P., Afonso, J., Silva, T., & Dias, R. (2011). Participatory design of a social TV application for senior citizens – The iNeighbour TV project. Communications in Computer and Information Science (Vol. 221 CCIS). DOI: /10.1007/978-3-642-24352-3_6

Patient-Physician Communication in Depression: The Role of a Mobile Solution Using Messaging Services

indexed

Almeida, A. M., Figueiredo-Braga, M., & Almeida, H. (2021). Patient-Physician Communication in Depression: The Role of a Mobile Solution Using Messaging Services. International Journal of E-Services and Mobile Applications (IJESMA), 13(2), 73-89.

Pedagogical strategies for the integration of Augmented Reality in ICT teaching and learning processes

indexed

Sampaio, D., Almeida, P. (2016). Pedagogical strategies for the integration of Augmented Reality in ICT teaching and learning processes. Workshop Trends in promoting quality of life through digital media, CENTERIS – Conference on ENTERprise Information Systems. Porto, 5-7 Outubro, 2016

Peer-Produced Archives, Peer-Designed Solutions

indexed

Sá Couto, P., Carvalhais, M., Cardoso, P. (2024). Peer-Produced Archives, Peer-Designed Solutions. In: Martins, N., Brandão, D. (eds) Advances in Design and Digital Communication IV. DIGICOM 2023. Springer Series in Design and Innovation, vol 35. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-47281-7_9

Peer-supported badge attribution in a collaborative learning platform: The SAPO Campus case

indexed

Pedro, L., Santos, C., Aresta, M., & Almeida, S. (2015). Peer-supported badge attribution in a collaborative learning platform: The SAPO Campus case. Computers in Human Behavior, 51. DOI: /10.1016/j.chb.2015.03.024

Pensamento Computacional na Educação: que sentido faz e que competências promove?

indexed

Pinheiro, M. M., Albuquerque, C., Moreira, F. T., Torres, J. V., & Sousa, J. M. (2023). Pensamento Computacional na Educação: que sentido faz e que competências promove? In V. Santos, M. M. Pinheiro, I. Cabrita, T. B. Neto, & J. B. Lopes (Eds.), Matemática com vida: diferentes olhares sobre o pensamento computacional (1st ed., pp. 9-26). UA Editora. https://doi.org/10.48528/3e5j-1e87

People-Centered Benchmarking of Smart School Ecosystems: A Study with Young Students from Aveiro Region

indexed

Mealha, Ó., Nunes, J., Ferreira, C., Santos, F. D. & Ferreira, J. (2021). People-Centered Benchmarking of Smart School Ecosystems: A Study with Young Students from Aveiro Region. In Ó. Mealha, M. Rehm & T. Rebedea (Eds.), Ludic, Co-design and Tools Supporting Smart Learning Ecosystems and Smart Education (pp. 131–143). Springer International Publishing AG 2020.

Perceções de futuros professores dos 1.o e 2.o CEB sobre as potencialidades da programação em contexto educativo

indexed

Oliveira, A. F., & Oliveira, D. (2022, fevereiro 19). Perceções de futuros professores dos 1.o e 2.o CEB sobre as potencialidades da programação em contexto educativo. [Oral presentation]. I Conferência Internacional Tecnologias e Aprendizagem de Programação e Robótica na Educação Básica, Portugal. https://icem2022.ipsantarem.pt/

Perceções de futuros professores dos 1.o e 2.o CEB sobre as potencialidades da programação em contexto educativo.

indexed

Oliveira, A. F., & Oliveira, D. (2022, fevereiro 19). Perceções de futuros professores dos 1.o e 2.o CEB sobre as potencialidades da programação em contexto educativo. ICEM 2022 - Conference of the International Council for Educational Media., Portugal. https://icem2022.ipsantarem.pt/

Perception and Precaution of Online Aggression: Info-communicational behavior in the face of risks in the Portuguese university environment.

indexed

Oliveira, E., Baldi, V. (2022). Perception and Precaution of Online Aggression: Info- communicational behavior in the face of risks in the Portuguese university environment, in 17th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2022, pp. 1-4, doi: 10.23919/CISTI54924.2022.9820454

Perceptions About the Impact of Audiovisual Storytelling Campaigns on Young Consumers: An Exploratory Study with Higher Education Students

indexed

Gouveia, T., Oliveira, A., Morais, N.S., Raposo, R. (2024). Perceptions About the Impact of Audiovisual Storytelling Campaigns on Young Consumers: An Exploratory Study with Higher Education Students. In: Martins, N., Brandão, D. (eds) Advances in Design and Digital Communication IV. DIGICOM 2023. Springer Series in Design and Innovation , vol 35. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031- 47281-7_73

Perceptions on Extending the Use of Technology after the COVID-19 Pandemic Resolves: A Qualitative Study with Older Adults

indexed

Diehl, C., Tavares, R., Abreu, T., Almeida, A. M. P., Silva, T. E., Santinha, G., Rocha, N. P., Seidel, K., MacLachlan, M., Silva, A. G., & Ribeiro, O. (2022). Perceptions on Extending the Use of Technology after the COVID-19 Pandemic Resolves: A Qualitative Study with Older Adults. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(21), Art. 21. https://doi.org/10.3390/ijerph192114152

Perfil e perceções dos potenciais participantes num MOOC

indexed

Simões, D., Barbosa, B. & Pinto, C. (2017). Perfil e perceções dos potenciais participantes num MOOC. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas , 25(32). DOI: /10.14507/epaa.25.2588 )

Personagens idosas nos filmes de animação: análise dos filmes de animação mais populares em Portugal

indexed

Nunes, S., & Antunes, M.J. (2021). Personagens idosas nos filmes de animação: análise dos filmes de animação mais populares em Portugal. In: 16th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), pp. 1-6. Chaves: 23 a 26 de junho. (online).

Personal Learning Environments – Meeting the Special Needs of Gifted Students

indexed

Ribeiro J., Casanova, D., Nogueira, F., Moreira A. e Almeida, A. M. (2010) “Personal Learning Environments – Meeting the Special Needs of Gifted Students”. Zhao, J., De Pablos, P., Tenysson. R (Eds) Technology Enhanced Learning for People with Disabilities: Approaches And Applications. Information Science Reference: Hershey. PP 67-88. 2010.

Personalized Interactive Video-based Crossmedia Informal Learning Environments from iTV, PC and Mobile Devices – the Design Challenges

indexed

Prata A., & Chambel T. (2021). Personalized Interactive Video-based Crossmedia Informal Learning Environments from iTV, PC and Mobile Devices – the Design Challenges. In: Abásolo M. (eds) Applications and Usability of Interactive TV. jAUTI 2020. Communications in Computer and Information Science. Springer, pp. 89-104.

Personalized Notifications for the TV Ecosystem: Field Trial of an iTV Solution

indexed

Velhinho, A., Encarnação, J., Bentes, S., Camargo, J., Faria, G., Varsori, V., Silva, T., Santos, R. (2023). Personalized Notifications for the TV Ecosystem: Field Trial of an iTV Solution. In: Abásolo, M.J., de Castro Lozano, C., Olmedo Cifuentes, G.F. (eds) Applications and Usability of Interactive TV. jAUTI 2022. Communications in Computer and Information Science, vol 1820. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-45611-4_4

Skip to content